Mosel har til alle tider været en vigtig vandvej i Tyskland - både for vare- og persontransport og det er meget tydeligt med så mange små byer som gennem tiden er skudt op langs floden.


Mosel-by-Treis-Karden

Trafikken på Mosel:


Når man finder sejladsen på Tysklands floder fascinerende, så kan man ind imellem have nok at se til, når man bor på en campingplads langs Mosel.


Vi boede på Camping Mosel Insel i Treis-Karden mellem byerne Koblenz mod nord og Cochem mod syd. Vi blev faktisk så glade for området og campingpladsen, at opholdet blev forlænget.

På vej mod Cochem med turbåden, så vi campingpladsen udefra.Det er ikke til at se det...hvis man ikke lige vé det...men den lille båd i baggrunden...

På campingpladsen var der nem mulighed for at følge med i Livet på Floden og der foregik næsten hele tiden en eller anden form for trafik. Det var ikke vores indtryk at der var så meget transport af gods, som på Donau og Rhinen.

Den ene smukke båd efter den anden sejlede forbi campingpladsen...
er altså politiet - det er ikke størrelsen, men gørelsen, det kommer an på.

COCHEM

Så tidligt som i keltisk og romersk tid, kender man til Cochem.

Cochem Borg var et kejserligt bygningsværk. Byen blev i 1294 lagt ind under biskopdømmet i Trier af Kong Adolf af Nassau og blev sådan indtil den franske occupation begyndte i 1794.

I 1332 blev Cochem bevilget retten til at kalde sig en by og byens forsvarsværker, som står den dag i dag, blev bygget. Byen blev ramt af pesten i årerne 1423-1425. I 1623 afskaffede Lothar von Metternich, Kappuciner klostret som havde grundlagt byen. I 30 Års krigen var byen belejret, men aldrig besejret. I 1689, besejrede den franske Kejser Louis XIV Cochem, og brændte borgen Winneburg ned. 

I begyndelsen af 1794 blev Cochem lagt ind under Fransk styre, men på Wienerkongressen i 1815 blev det vedtaget at lægge Cochem ind under Preussen.



På torvet i Cochem, kunne man rigtig se de smukke velholdte bygninger, noget som kunne være svært i de, til tider, meget smalle gader byen også bød på.