Fregatten
Jylland deltog under 2. Slesvigske Krig
i Slaget ved Helgoland den 9. maj 1864.
I kamp mod dele af den østrigske og den
preussiske flåde lykkedes det danskerne
at sende modstanderne på flugt, men
sejren ændrede ikke krigens udfald –
Danmark led et svidende nederlag.
Da fregatten Jylland løb af
stabelen den 20. november 1860, var den
det tredje skib i en planlagt serie på
fire, hvor forløberne, ”Niels Juel” og
”Sjælland”, var blevet sat i vandet i
henholdsvis 1855 og 1858.
Jylland var den første i serien, der fra
fødslen var en fuldkraftsfregat. Den var
kendetegnet ved at være bygget af træ og
have master, men var dertil udstyret med
en motor og en skrue, der gjorde det
muligt både at sejle for vind- og
kulkraft. Motoren i Jylland var
fremstillet af det danske firma Baumgarten
og Burmeister, og opsynet med arbejdet
blev ført af overmaskinmester William
Wain. Mødet mellem Burmeister og Wain blev
starten på det samarbejde, der skulle
udmønte sig i industrigiganten B&W.
”Jylland” var således barn af den
begyndende industrialisering. Udviklingen
overhalede imidlertid fregatten indenom,
nærmest før den blev søsat.
Niels Juel, Sjælland og Jylland kom til
verden i en teknisk brydningstid, hvor
panserskibe så småt begyndte at erstatte
træskibe. Søfolk og officerer var i
starten skeptiske. Men efter Slaget ved
Hampton Roads den 9. marts 1862 under Den
Amerikanske Borgerkrig, hvor panserskibene
CSS Virginia og USS Monitor beskød
hinanden i timevis uden at nogen af dem
tog synderlig skade, stod det klart, at
disse fartøjer var fremtiden. Efter denne
episode blev der ikke bygget flere
træskibe, og den fjerde planlagte
dampskruefregat i serien, Peder Skram,
blev i hast lavet om til et panserskib.
Niels Juel og Sjælland fik ligeledes
maskineri bygget ind i de eksisterende
skrog.
Set i dette lys var fregatten Jylland
symbol på en svindende æra. Dette
forhindrede den dog ikke i, med en
tophastighed på 14 knob, at være flådens
hurtigste fartøj, hvilket afgjordes ved et
kapløb ud for Møn i juli 1864.
Kilde:
wikipedia
Officers kahytten var ikke meget mere opløftende, men der var da mulighed for lidt privatliv.
Eventuelle
passagerer havde betydeligt bedre
indkvartering.
Messen, hvor mandskabet spiste, var ikke det mest opløftende...
og i "banjen"
var der ikke meget privatliv...
Det har ikke været en 3-retters a'la Carte menu som mandskabet spiste i messen og kokken behøvede derfor ikke det store samtalekøkken for at tilberede dagens måltider.
Fra agterstævnen kunne man se Ebeltoft
Strand Camping...
Mens kanonerne bragede om ørerne på mandskabet, kunne de så sidde og forrette deres nødtørft.
Anderledes elegante
omgivelser blev der budt officererne
ombord på Fregatten Jylland. |
|