Koblenz med det tyske hjørne

Koblenz
I 2010 besøgte vi Koblenz første gang og der var vi klar over at vi have "noget tilgode".

Derfor var det med glæde at vi i 2015 igen besøgte byen. Dog på en dag hvor det var særdeles varmt, hvilket lagde en dæmper på aktivitetsniveauet.

Koblenz_Deutche_Eck
2010
Koblenz-2010
Koblenz
Her er beviset.... Kai passer på sit tøj... næsten ens beklædning og der er 5 år mellem billederne tv. og th. :)
2015
Kaiser_Wilhelm-1-2015
Koblenz-Kurfürstliches-SchlossHerover: Det Kurfyrstlige Slot i Koblenz - ikke langt fra Deutche Eck

Kurfyrstepaladset  Koblenz var residens for den sidste ærkebiskop og kurfyrste af Trier - Prins Clemens Wenceslaus Sachsen, der havde ladet det opføre slutningen af ​​det 18. århundrede. Senere boede den preussiske kronprins og senere kejser Wilhelm I. her i flere år, som guvernør for det rhinske-westfalske militær.
Koblenz
Da vi besøgte Koblenz første gang i 2010, var der gang i en større renovering af det berømt "hjørne". Det var ikke så kønt at se på, men det skal jo til ind imellem.
Koblenz-August-2010
Det var skuffende i 2010 at blive mødt af store maskiner og opgravninger på Deutche Eck, men vi var da også klar over at en så vigtig turist attraktion jo skal holdes vedlige...
                                                                                     th. markedsplads i den gamle bydel
Koblenz-August-2010Koblenz-August-2010

Billederne herover stammer fra August 2010 og er taget med et lille digital kamera, hvor billed kvaliteten ikke er den bedste, men de kommer med alligevel...
Koblenz-August-2010
Billedet tv. er fra August 2010, da vi besøgte Koblenz og Deutche Eck første gang. På den ferie havde vi Kai's niecer, Anne-Sofie (tv.) og Sarah (th.)...En underlig tanke at det nu er 5 år siden og Sarah nu er ved at tage kørekort og Anne-Sofie skal konfirmeres til næste år.

Bundeswehrmuseum-Koblenz-2010
Billedet er ikke superskarpt, men det skal sørme med alligevel... :)

Billedet tv er fra 2010, men videoen herover er fra Juli 2015
Koblenz_July_2015
Jeg indrømmer blankt at jeg ikke er til alt for meget sol og varme og da vi tog til Koblenz med bussen fra Camping Sonneneck, var det i fuld sommer og det lagde en klar dæmper på aktivitetsniveauet for mit vedkommende... Jaja, jeg er svær at stille tilfreds :)

Vi havde taget bussen ind til Koblenz, for at undgå det virak vi oplevede i 2010 med at finde en p-plads, for selv om byen praler af mere end 10.000 p-pladser, hjælper det jo et fedt, med den store mængde turister der altid besøger Koblenz, men lige nøjagtigt i år havde jeg gerne tage kampen op for at finde en p-plads, for så hurtigt at finde sin bil igen og få tændt for bilens air-condition. Dette ville Asta bestemt også have sat pris på. Vi forsøgte hvad vi kunne, men det var en meget hed bytur for hende. Kai bar hende det meste af vejen fra Deutche Eck til banegården, hvor vi skulle vente på bussen tilbage til campingpladsen...
Koblenz-August-2010I Koblenz finder man mange særdeles hyggelige pladser, hvor man kan sætte sig og nyde livet som turist, men der er også den mere alvorlige side af Koblenz, nemlig militærmuseet, som Kai besøgte i 2010.

Bundeswehr museum i Koblenz

Som gammel soldat, interesserer Kai sig meget for materiel og andet omkring dette, så i stedet for at shoppe sammen med vi piger, så tog han en tur på museum. Vi parkerede bilen i nærheden af det pågældende museum og så fandt vi andre ud af at tage bussen ind til centrum, hvilket var meget interessant og folk var yderst hjælpsomme.

Koblenz-WarmuseumKoblenz-Warmuseum

• Adressen til museet er og HUSK DIT PAS - da de vil se det før du kommer ind.
  • WehrTechnische StudienSammlung (WTS)
    Mayener Strasse 85-87
    56070 Koblenz, Germany

0261.4001423 tel
    0261.4001424 fax

Om statuen på Deutche Eck

Koblenz-Deutche-Eck

Wilhelm 1. eller Wilhelm Friedrich Ludwig (22. marts 1797 – 9. marts 1888) var preussisk konge 1861, 18. januar 1871 i Versailles udråbt til tysk kejser. Han var den anden søn af Frederik Wilhelm 3. af Preussen og forventede ikke at komme på tronen.Han tjente i hæren fra 1814 og kæmpede imod Napoleon. I 1857 fik hans bror Frederik Wilhelm 4. et slagtilfælde og blev ude af stand til at regere, hvorefter Wilhelm blev indsat som prinsregent for ham. 2. januar 1861 døde Frederik Wilhelm, og Wilhelm rykkede op på tronen som Wilhelm 1. af Preussen.

Han kom snart i strid med det preussiske lokalparlament, Landdagen, som ikke ville bevilge ham militærudgifter.

I denne krisesituation udnævnte han september 1862 Otto von Bismarck til regeringschef. Resten af sin regering stod Wilhelm helt i skyggen af Bismarck. Kansleren knækkede den indre modstand, fremkaldte ydre krige mod Danmark og Østrig 1864 og 1866 og endelig den fransk-tyske krig 1870-71, som førte til Tysklands samling. Herved blev Wilhelm 1. den første tyske kejser i nyere tid. Han var ofte ikke indforstået med Bismarcks kurs, men bøjede sig altid, da han ikke så noget alternativ. I sin høje alderdom betragtedes han af befolkningen som en patriark. kilde:wikipedia
Koblenz-Deutche-Eck
Det er et meget imponerende syn at stå på Deutche Eck, men man skal måske lige tænke den tanke at Rhinen og Mosel ind imellem KAN bide fra sig.

Se billedet th. fra 1993.

Senest i 2011 gik det galt igen med store oversvømmelser til følge.
Koblenz-flooding-1993
Koblenz-July-2015
Da vi kom tilbage til Camping Sonneneck, gik Asta ud som et lys i skyggen under "Shadow'en"

Det havde været en varm dag for alle og en dag fyldt med spændende oplevelser.