Sommerferien 2017 med
                                Campingliv.dk

driving-to-slovenia
                                             Hovedmålet for sommerferien i 2017 var Slovenien....
Vi kørte hjemmefra tirsdag den 19. Juli 18.15 med kurs mod Fleggaard i Harrislee, hvor vi gjorde holdt for at købe gas og andre småting.

Vi fylder aldrig bil og campingvogn op til randen med sodavand mm. når vi er på vej sydpå. For det første fordi vi ikke vil slæbe på det og for det andet fordi det ikke er tilladt iflg de tyske regler om eksport af sodavand og øl

OG SÅ ER VI SYD FOR GRÆNSEN...

Ca. 2 1/2 time efter turen syd på startede krydsede vi Padborg grænsen kl. 20.39 og trillede ind hos Fleggaard.Hütterne_Berge-rasthof-med-Campingliv.dkVi plejer altid at køre ind på Rasthof Hütterne Berge for at tanke op og det var ikke anderledes på denne feries start.

Desuden købte vi os noget varm kaffe og så gik det ellers ned mod Hamburg og en ferie fyldt med muligheder...

FØRST MOD SÜDSEE...
Omkring 01.00 nåede vi til Südsee og der var alt selvfølgelig bælgmørkt og vi kunne ikke finde en plads som var nem at komme til, så vi holdt nogle timer uden for i opmarchbåsen og tog afsted nogle timer senere, kl. 05.45

Vi glædede os til den gode mad på Camping Bauer Keller...og vi blev IKKE skuffede!

Camping_Bauer_Keller_Gredingog ca. kl. 14.35 trillede vi ind på Camping Bauer Keller og vi så frem til et rigtig godt hvil og et godt måltid mad i den gode restaurant.
Greding-camping-restaurant
Vi lagde begge ud med tomatsuppe.
Derefter - Grillpande og Rösti kartofler til Mona og en Wienerschnitzel med brasede kartofler til Kai.
                  DEREFTER GREDING
Greding_Camping(Bauer
                                      Keller)
Pudsigt nok fik vi den samme plads som i 2016.
Greding-camping-restaurant
Camping_Bauer_Keller_restaurant
Vi kørte fra Greding tidligt, dem som holdt foran os var allerede kørt, så det var helt uden problemer at drage fra Greding og ud på A9 videre mod syd.
     MOD SLOVENIEN
driving-into-austriaGang på gang, når vi "rammer" Østrig, bliver vi overvældet af de dramatiske og smukke bjrge og denne gang var det ikke anderledes...
Hohenwerfen
Turen var forskellig for tidligere besøg i Østrig, for vi har aldrig før kørt på motorvejen nedenfor Hohenwerfen (Ørneborgen), som vi besøgte i 2008.
austrian-slovenian-border
Slovenien forude....
                    ØSTRIG "RAMMER" OS HVER GANG!
Austria

Jeg tror aldrig man vænner sig til det syn som møder en, når man for alvor "rammer" Alperne... Det ER et storslået og specielt i højt solskinsvejr.
Austrian-alpes
  TAUERNALM RASTSTATION

Den må komme ind, som den mest smukke af slagsen, som vi til dato har set. Det var da lige ved at den ville være en overnatning værdig alene på grund af beliggenheden...
Tauernalm-Raststation-Austria
Selvfølgelig skal man kunne komme gennem Alperne nemt og gnidningsløst og det har man i Østrig virkelig forstået at gøre på en smuk og elegant måde...
Tauern_Alm_Austria
Alperne kan smile til en og de kan , som her,over vise sig fra den mere rå side...

Der er rastepladser og så er der Tauernalm Raststation i Østrig.
Tauernalm-Raststation-Austria
          TRIGLAV NATIONALPARKEN VAR SÅ UTROLIG SMUK
Lake_Bohinj_Camping_Zlatorog                            Morgenstund ved Camping Zlatorog og Bohinj søen...
Vi var fulde af forventninger da vi for alvor var kommet ind i Slovenien. Fuld skrue på sommervejret og utrligt smukke omgivelser.

Jeg kørte de 31 km ind til Bled en dag, for jeg skulle da "se giraffen" og jeg må sige at jeg ikke blev sønderligt imponeret...

Bohinj-river
   Bled var ikke min kop te...

Det eneste seriøse "stau-kørsel" vi oplevede på hele ferien, var da vi skulle igennem Bled med vogntoget for at komme videre med Bohinj søen og Camping Zlatorog.

Alle ville til vandet for at bade og alle virkede til at ville det på samme tid...

Da jeg kørte ind til byen allerede ved 9-tiden søndag morgen, spurgte jeg om vej for at kunne parkere ved den berømte borg...

"Bare kør den der vej", fik jeg at vide, men inden jeg egentligt opdagede det, var jeg havnet på en meget lille p-plads, som var fyldt til randen med gæster som skulle i kirken søndag morgen... og jeg havde et hyr af den anden verden for at komme derfra igen.
Bled_Castle
Bled var alt for "turistet" efter min smag og det virkede voldsomt at at se flere store grupper asiatiske turister, være på tur "hånd i hånd" allerede klokken 8.30 om morgenen og der var mange souvenirsshops og hoteller i vandkanten, hvor "man" så ikke kunne komme ned til søen.
                     BOHINJ SØEN & CAMPING ZLATOROG
                    SLOVENIENS HOVEDSTAD - LJUBLJANA
Lake_Bohinj Lake_Bohinj
Lake_Bohinj_tourboat

Turbåden på Bohinj søen er en ældre, men meget velholdt dame fra 1952...
Selv om det var en meget smuk sejltur på Bohinj søen og turbåden tidligere har sejlet på Königssee i Berchtesgaden, så var turen altså ikke lige så imponerende som den er når man sejler på netop Königssee.

LÆS OM KÖNIGSSEE HER
                        OP I HØJDERNE OVER BOHINJ SØEN
Vogel_liftbahn-Lake_Bohinj_Slovenia
Mirnjak-mountain-Bohinj-Slovenia
Camping_Zlatorog_lake_Bohinj
En af de helt store oplevelser, da vi boede på Camping Zlatorog Bohinj i Triglav Nationalparken i Slovenien, var en tur op på Mirnjak Mountain med Vogelbahn.
Mirnjak-Mountain-Bohinj Fra campingpladsen til bjergbanen, var der kun ca. 300 meter på gå-ben. Så der var ingen grund til at kæmpe om de få p-pladser...
                                             RIBCÉV LAZ
Ribcév_Laz_Slovenia Der var ikke voldsomt meget at se på og opleve i den lille by, Ribcév La z. Vi tog dertil med turbåden fra Ukanc og Camping Zlatorog...

Det havde jo i meget lang tid v
æret meget varmt i Slovenien og dette kunne desværre ses på de meget ud tørrede vandløb til og fra Bohinj søen.
Ribcév_Laz_Slovenia Kirken i Ribcév Laz er en af de mest fotograferede i Slovenien og det er ikke svært at se hvorfor.

Kirken er placeret i meget smukke og imponerende omgivelser og den oprindelige kirke stammer helt tilbage fra 1300-tallet og nogle af kalkmalerierne kan dateres tilbage til den tid.
Ribcév_Laz
Der var smukt inde i kirken, uden at det virkede overvældende...
Ribcév_Laz_Slovenia The_Church_of_Ribcév_Laz
Four-men-from_Bohinj
    DE 4 MÆND FRA BOHINJ

I Ribcév Laz finder man den flotte statue rejst til ære for de første 4 mænd som besteg Sloveniens højeste bjerg, Triglav (2864m).
Bjerget som har givet navn til Sloveniens eneste nationalpark, indgår også i Sloveniens nationalflag.

Befolkningen omkring Bohinj søen, har altid været kendt som "bjergfolk" og i 1778 lykkedes det de 4 mænd at bestige det mægtige bjerg, som i dag er et at de mest agtede bjerge at bestige, for netop "bjergbestigere".
Count_Ziga_Zois_Slovenia
De 4 mænd blev støttet af Greve Ziga Zois
(1747-1819), som håbede på at de ville finde nye jernmalm-årer, som yderligere ville kunne støtte den allerede begyndende jern industri i området.

Det tog de 4 mænd 3 dage at nå toppen og i 1778, har det nok ikke været en "hyggetur" med "Outwell-telt og kogegrej" :)

Greve Ziga Zois tilhørte en slovensk adelsfamilie med italienske rødder og familiens hovedsæde, slottet, Brdo, nær byen Kranj, kan man tage en tur til. Ziga Zois' store formue blev bl.a skabt vha. jernmalm.

LINK TIL MERE INFORMATION

Slovenia_Ljubljana Ljbuljana_kanals
Ljubljana_Slovenia Vi tog på en endagstur til Sloveniens hovedstad, Ljubljana, men vi kom ikke ud at sejle...

Der var cirka 80 km dertil fra camping Zlatorog, hvoraf de 50 stykker foregik på motorvej, og en særdeles fin en af slagsen.

Det skulle dog vise sig at være en smule vanskeligt at finde en p-plads og ikke mindst finde ud af deres parkeringssystem...men det gik til sidst. Dog holdt vi et godt stykke fra den historiske bymidte, og vi kunne kun betale for max 2 timer ad gangen, så det var ikke hensigstmæssigt at skulle gå og holde øje med tiden...

Ljubljana-Streetlife
Vi manglede "almindelige" butikker i gadebilledet i den gamle historiske by-del.

Vi tænker at huslejerne nok er ret høje og det måtte være grunden, men det kan åbenbart godt betale sig med cafeer og restaturanter, for dem var der rigtig mange af... Lidt ensformigt i længden...
Der var dog flere markeder, med alt fra souvenirs, frugt og grønt, til spændende mad..
LJUBLJANA_STREET_MARKET
Ljubljans_Slovenia Læg mærke til damen i den gule kjole på billedet herover - hende mødte vi helt tilfældigt senere på dagen et andet sted i byen, hvor hun henvendte sig til os, fordi hun var så betaget af Asta i hendes trolley... det er lidt sjovt at opdage efter vi er kommet hjem og jeg sidder og redigerer billeder :)

Vanen tro, kunne man ofte finde mig med "næsen i sky" :) Jeg ser altid opad for at se på de mange smukke huse og bygningsværker vi går forbi og i Ljubljana var det ikke anderledes...

LjubljanaJeg er ikke voldsomt interesseret i butikkerne i gadeplan, men jeg er meget fascineret over smukke velholdte og udsmykkede bygninger, som ganske ofte er at finde ovenover de vanlige butikker og restauranter.
Ljubljana_streets Det var tydeligt at ikke alle ejere havde haft økonomisk råderum til at renovere deres ejendom og jeg kunne ikke lade være med at tænke lidt på hvordan der egentligt så ud i Ljubljana, FØR murens og kommunismens fald i Øst Europa...

Ljubljana_Slovenia
The_Golden_Apple_2016_Ljubljana Godt nok har Ljubljana vundet flere priser for deres grønne profil og nænsomme forskønnelse af byen, men ikke alt der skinner, er guld...
Ljubljana-3-bridges Ljubljana

Ljubljana - byen med de 3 broer

Billedet herover er lånt fra nettet. Det er ikke alle forundt at kunne tage dette foto af de 3 broer i den historiske bymidte i Ljubljana, men vi har været der og det var flot.
Det blev atter tid til at drage mod nord...
og vi så frem til igen for alvor at besøge Østrig
        MALTA HOCHALMSTRASSE & KÖLBREIN DÆMNINGEN
                           PORSCHE MUSEET I GMÜND-KÄRNTEN
Malta_Hochalmstrasse
Har du endnu ikke kørt på Malta Hochalmstrasse?

Så bør du unde dig selv turen..det er så smuk en oplevelse og når man står oppe ved dæmningen, står man med en overvældende følelse på grund af den smukke natur og det imponerende byggeri.
Malta_Hochalmstrasse_map
Malta_Hochalmstrasse_Kärnten_Austria Der var lidt ventetid før vi kunne få lov til at køre opad.

Malta Hochalmstrasse er visse steder så smal at det er nødvendigt at deles om vejen, ned og op. Dog var vi heldige at vores plads i køen, var lige ud for et ganske imponerende vandfald...

Det er meget svært at beskrive med billeder, hvor imponerende det vandfald var....
Malta_Hochalmstrasse

Alene køreturen på Malta Hochalmstrasse var ganske storslået, og vores billeder rækker slet ikke til at fortælle hvor imponerende det i virkeligheden var.
 The_Kölbrein_Dam
Vi er over træ-grænsen og vi mennersker er som små "lego ting"..Det ER store forhold!
Kölbrein-Dam
Kolbrein_Dam_Maltatal_Austria
De små prikker th. i billedet...er mennesker!
På Youtube havde vi flere gange kigget på film om Malta Hochalmstrasse, og da vi nu var ikke så langt derfra, var der naturligt at tage en tur dertil og det blev en meget stor oplevelse...
Asta var vild med at snuse rundt i området - hvad hun IKKE var så vild med, var at komme med ud på dæmningen. Vi måtte derfor dele os lidt i vores oplevelse af det storslåede byggeri.

Da jeg ikke havde den store lyst til at komme ud på "udhænget", tog jeg mig af Asta, mens Kai gik derud...
Kölbrein-Dam-at-Malta_Hochalmstrasse
                               LÜNEBURG NOK ENGANG
Lüneburg
Camping Rote Schleuse og Lüneburg hører for os uløseligt sammen
og vi holder meget af at komme begge steder...

Vi tog til Lüneburg på vej hjemover og ville have været der længere end det blev til, men vejret blev "pivringe", så vi valgte at bryde op nogle dage før planlagt, men vi kommer bestemt retur, både til byen og til Rote Schleuse.

Porsche_Museum_Gmünd_Austria
Det er ikke hver dag man mødes af en Porsche markise og en rød løber.

Porsche_Museum_Gmünd
Pia & Poul Lunk, der bor fast i Kärnten, besøgte vi et par gange, mens vi boede ved Afritz See og de fortalte os om et lille, men rigtig spændende, privat-ejet Porsche museum i Gmünd, ikke så langt fra Malta Hochalmstrasse, så det måtte vi da besøge... Asta fik lov til at komme med indenfor, hvis hun sad i sin "klapvogn", så vi behøvede ikke at skulle skynde os da vi besøgte museet... det var rigtig rart....for der var meget at se på!
Porsche_Museum_Gmünd_Austria
Ejeren af museet, Helmut Pfeifhofer, har deltaget i mange løb med sine biler og det har "kastet lidt pokaler af sig..." :)
Porsche-Carrera
Porsche-Museum_Gmünd_Austria
NYTTIGE ADRESSER & OPLYSNINGER:
  • Camping Zlatorog Bohinj i Triglav Nationalparken (Slovenien)
        Ukanc 5, 4265 Bohinjsko jezero, Slovenia
  • Camping Fisherhof Glinzner - Afritz Am See (Kärnten i Østrig)
      Seestrasse 28, 9542 Afritz am See
  • Camping Rote Schleuse - Lüneburg (Tyskland)
       Rote Schleuse 4, 21335 Lüneburg, Tyskland
  • Porsche Museet Helmut Pfeifhofer -  Gmünd (Kärnten i Østrig)
        Riesertratte 4a, 9853 Gmünd in Kärnten, Østrig
  • Camping Bauer Keller (Greding Camping - A9)
        Kraftsbucher Str. 1, 91171 Greding, Tyskland
Som en ekstra "krølle på halen", var vi glade for at kunne besøge Pia & Poul Lunk, et dansk ægtepar som har bosat sig i Feld Am See (Kärnten), ikke så langt fra campingpladsen i Afritz See. To gange kørte vi op i højderne og vi fik også besøg i campingvognen af Pia og Poul.

Søde smukke Cheba, tog godt imod os og hun og Asta gik godt i spænd...