Her
på siden informerer vi om de
gode tips og gode råd, som vi
får fra andre campister og ting
vi selv erfarer og benytter
|
AT SLUKKE EN BRAND En af de vigtigste ting vi har i vores campingvogn, er brandslukkeren, Den er placeret lige ved døren og i 2016 fik vi faktisk brug for en i en fart, da der gik ild i vores gasgrill. |
KAN DU KØRE MED EN CAMPINGVOGN? |
|||
Det er et
spørgsmål som mange måske burde
stille sig selv. Personligt
(Mona), er det ikke ret tit jeg
sidder bag rattet når
campingvognen er på krogen - og
jeg indrømmer at det er ret sløset
fra min side.
Øvelse gør måske ikke altid mester, men det er, for det første en god hjælp undervejs lige at kunne overtage rattet så og for det andet, så kan der opstå sygdom som gør det nødvendigt at overtage rattet. |
Seneste Nyt: Jeg er nu begyndt at køre mere med campingvognen og jeg kører også ind i mellem vogntoget alene. |
||
|
|||
|
|||
|
HUSK REFLEKS VESTEN!
Fra Juli 2014 er det blevet et lovkrav at alle bilister skal medbringe en refleksvest i bilen når man kører i Tyskland eller blot er på gennemrejse.
Vesten skal leve op til EU standarden EN471 og være gul, orange eller rød.
Foreløbig er det kun lovpligtigt for føreren af bilen, som skal kunne nå vesten fra sit sæde i bilen - det er dog sikrest at medbringe veste til alle i bilen. Bøden for ikke at medbringe en refleks vest i Tyskland er €15.
Det er iøvrigt
også et lovkrav i bl.a. Belgien,
Bulgarien, Finland, Frankrig, Italien,
Kroatien, Portugal, Spanien, Tjekkiet og
Østrig.Kilde:CampingFritid
REGLER
I TYSKLAND |
REGLER
I DANMARK |
LINK
TIL PDF INFO |
LINK
TIL FDM OM REGLER |
Vi
har vores campingvogn Tempo
100 godkendt i Tyskland,
men vi har ikke fundet det
nødvendigt også at få den Tempo
100 godkendt i Danmark. For det
første syntes vi ikke det er
nødvendigt, men mest vigtigt, så
irriterer det os at man i disse
EU tider, ikke kan finde ud af
at samarbejde om et fælles mærke
og fælles regler. |
advarsels-blink |
|||
Pump dæk på vogntoget op til højeste tilladte dæktryk (PCI) - både bil og cv. Erfaringerne
før og efter MAD og
ATC
Da vi på et tidspunkt skiftede til, fra en 5-dørs til en stationcar model og vi samtidig gik fra at have vores cykler monteret bagpå campingvognen, til at sidde fastspændte på trækstangen, ændrede det også helt præmisserne for vores kørsel med vores campingvogn. Den første tur med det nye set-up, var en ganske modbydelig tur. Aldrig før havde vi oplevet en så urolig campingvogn efter bilen.... Det var en skrækkelig tur og vi fandt da også ud af at vores bil behøvede en "stivere rumpe" og et større kugletryk, så vi har fået efter-monteret MAD fjedre på bilen, som behøvede disse da afstanden fra baghjulene til trækkrogen gjorde at bilen bagtil var blevet "blødere". Dette, sammen med at forteltet nu lægges mellem sengene under kørsel og at de ting som vi syntes er tungest i campingvognen nu er nederst i vognen, har gjort at vi nu har en 100% stabil campingvogn hægtet på vores bil. Jeg VILLE have monteret ATC på campingvognen, hvis jeg igen skulle få pulsen helt ned, når vi var afsted på tur. Heldigvis har vi endnu ikke oplevet at få brug for den "ekstra stærke elastik", som skal hjælpe med til at få campingvognen på kurs igen, skulle den begynde at slingre, har hjulpet os til igen at kunne slappe af når vi kører med vogntoget - heldigvis har vi endnu til gode at opleve ATC'ens evner, for vores cv ligger nu snorlige efter bilen og i en overhaling i Tyskland har vi oplevet at skulle have vogntoget op på 115 km/t, og dette foregik med en campingvogn som bare "var med os all the way". Med ATC monteret virker dette som en stærk elastik.... Kommer campingvognen i slinger, speed kraftigt op og lad ATC'en arbejde... LINK TIL AL-KO YOUTUBE VIDEO
En ting som også er yderst vigtigt for sikkerheden på vejene, er dæktrykket på både bil og campingvogn.
|
hunden med i bilen |
Lige som
børn altid skal være fastspændte
under kørsel, bør dette også
gøre sig gældende hvis man har
hunden med sig på tur.
Ved en
katastrofe opbremsning tør vi
næsten ikke tænke tanken til ende
om hvordan en hund kan hvirvles
rundt i bilen, til fare for sig
selv og de personer der måtte
befinde sig i køretøjet.
|
|
Vi
har en AL-KO lås
og en AL-KO safety
ball monteret på vores
campingvogn, når den ikke
er i brug. Dette gør vognen
mere besværlig at stjæle.
Det tager ikke mange sekunder for en tyv at hægte ens campingvogn af træk-krogen på f.eks en rasteplads og køre væk med den, hvis vogntoget af den ene eller anden grund lades alene. |
||
|
||
Vi
har ikke Truma Ultraheat i vores
campingvogn så vi har, om
nødvendigt, tændt for gasvarmen om
natten. LINK TIL INFO FRA KRONINGS Vores
gas alarm er ALTID tændt,
når vi bruger campingvognen.
Vi
bruger gassen hver dag, både
til bl.a. køleskabet og
gasblussene.
|