Sommerferien 2018

ophold ved FleggaardVi tog afsted hjemmefra kl. 12.30, torsdag d. 12/7 2018. I første omgang med Fleggaard i Harrislee i sigte, hvor vi skulle købe gas og andre småting. Vi køber aldrig øl og sodavand og slæber med syd på. For det første giver det mere vægt til vogntoget og for det andet er det ikke lovligt. Man skriver jo under på at det tages med til Danmark og i Tyskland slår man hårdt ned, hvis det opdages ved en razzia, SOM afholdes fra tid til anden. Vi blev til 18.30 for at komme igennem Hamborg udenfor myldretid, og det var en god beslutning..kl. 20.45 kørte vi uden problemer igennem Hamborg og videre mod Autobahn A1.
Hamborg-A7
Vi undgik at sidde fast i trafikken omkring Hamborg.
Vi har en hovedregel som ser ud til at hjælpe os... Igennem Hamborg undgår vi inderste spor med til- og fra kørselsbaner og det syntes vi giver et bedre flow.
Autobahn_A1
Rasthof Peppenhoven                Peppenhoven Rasthof
Mosel Mosel i sigte!!
Vores plan var at bruge to overnatninger på vej mod Mosel.

Den første på camping Regenbogen Tecklenburg og den næste ved Liblarer See, men på sidstnævnte var alt optaget da vi kom frem, så vi fortsatte mod Camping Rissbach, som havde fundet en midlertidig plads til os, inden vi om lørdagen kunne flytte til vores plads ved floden.
Campingliv på Camping
                                      Rissbach Set i bagklogskabens klare lys, ville det have været rart hvis vi IKKE havde haft en plads ned til Mosel, men kunne have beholdt pladsen hvor vi boede en nat på Camping Rissbach.
Godt nok havde vi ikke direkte "hav udsigt", men til gengæld var der mulighed for skygge, noget vi skulle komme til at savne som ugen skred frem...
Regenbogen Tecklenburg
                                      Camping    OVERNATNING LANGS A1

Vores staldtips vedr. Camping Regenbogen Tecklenburg er følgende
(GPS vil gerne have dig mod Amsterdam. Den vej kan også benyttes, vi kender den bare ikke...)

1. Kommer du fra Danmark, så kør ind på Rasthof Tecklenburger Land og tag den lille, men absolut gode vej, straks efter på højre hånd.
  2. Når I ankommer til campingpladsen møder i indkørslen til overnatnings- pladserne på højre håd.
  3. Når I skal derfra betales 10 EURO i mønter og den gule streg på vejen må IKKE overskrides...
  4. Derefter er det nemt at komme ud på motorvejen igen... og videre afsted på ferie eller fra ferie...
NÅR MAN ER UNDERVEJS...

Det fascinerer mig meget når vi ind imellem kører bagved an lastbil hvor man har monteret en vinyl som er helt anderledes, som f.eks på lastbilen på billedet th. hvor man får indtrykket af at kigge ind i ladet af lastbilen og der så står nogle sække med hundemad...

Det kunne være en fantastisk oplevelse en dag at køre bag en campingvogn, hvor en familie sidder og spiser frokost i siddegruppen!

Autobahn-A1Ja, vi oplevede vejarbejder i vores sommerferie i Tyskland, men vi oplevede at man i Tyskland affinder sig med situationen, både fra myndighedernes og traffikanternes side... vi mødte sjældent "JEG VIL FØRST FREM" traffikanter...
Campingaz                  Det skulle vise sig at blive en ferie med "fuld skrue på grillen" !

Marksburg ved RhinenMarksburg ved Rhinen

Cafébesøg i BernkastelCafébesøg i Bernkastel/Mosel

Traben-TrarbachJoba i Traben-Trarbach

Opvasken ved MoselOpvasken på kanten af Mosel

Færgetur over RhinenMed færge over Rhinen

VI TOG FØRST TIL MOSEL:
Camping Rissbach,
                                      Traben-Trarbach ,Mosel
Camping Rissbach var en dyr plads, syntes vi. Alt i alt 346 euro for en uge og vi syntes ikke at pladsen kunne oppebære prisen, til trods for de skønne omgivelser og at man kunne se og mærke at det var en plads som blev passet og plejet...

Siden om Camping Rissbach er "i trykken".

VIN BETYDER ALT I TRABEN-TRARBACH
  Traben-Trarbach
Man fornemmer meget hurtigt, når man går rundt i de historiske gader i Traben- Trarbach, at her tæller man ikke får om natten hvis man ikke kan falde i søvn - her tæller man vinranker.
Selv inde i baggårdene kan man møde vinhuse og her kan man sikkert få sig en god historie eller to om de forskellige vine og nogle flasker god vin med hjem.
Traben-TrarbachVed Mosel snakker man om de hvide vine, som området er så kendt for...

Traben-Trarbach Traben-Trarbach
winegrapes
         MONT ROYAL & ADVENTURE FOREST
Mont Royal
Oppe i højderne, i Mosel svinget ved Traben-Trarbach, finder man det imponerende landskab Mont Royal med bl.a. en lille flyveplads og et rekreativt område med forskellige aktiviteter, udlejningshytter, restauranter og ikke mindst ADVENTURE FOREST.

"udsigten over Mosel er ganske imponerende..."
Mosel ved Mont Royal Camping Rissbach ses ved broen på billedet th.
Traben-Trarbach_Mont Royal
Kletterwald_Mont-Royal

Mont Royal_Adventure Forest
Det var meget imponerende at kigge på, i det mindste... personligt tror jeg nok at jeg er bedst tjent med begge fødder solidt plantet i skovbunden - men det var meget meget spændende at kigge på, og TØR MAN? er jeg sikker på at man for sig en fantastisk oplevelse...
Kletterwald_Mont Royal

Børn og voksne hyggede sig 100% - det var tydeligt at fornemme!
Kletterwald-Mont Royal Kletterwald_Mont Royal
                  PÅ TUR MED PICNIC KURVEN
Onkel Toms Hütte, Bullay,
                                      Mosel
Vi ledte egentligt efter et udsigtpunkt ved byen Neef,
som vi havde set omtalt på den danske hjemmeside petersencamping.dk, men efter en del søgen i området, uden af finde stedet, kørte vi "ud i det blå" og fandt tilfældigt en super god picnic mulighed ved byen Bullay, i nærheden af ONKEL TOMS HÜTTE.

Bullay, Mosel
Sådan en udsigt giver ro i sjælen og tid til en hyggelig snak mens man spiser...
Bullay-Mosel
                              ZELL / MOSEL
Zell / Mosel
Zell/Mosel "osede" af hvidvinsdampe på den mest hyggelige måde og det var tydeligt når vi gik rundt i de smukke gader, at her handlede livet om vin...

Vi købte ikke noget med os. Det er meget små mængder vi konsumerer af vin. Vi vil hellere have en god tysk øl.
Zell/Mosel
                      TRABEN-TRARBACH
  Traben-Trarbach
Traben-Trarbach fascinerede med sin smukke beliggenhed og sine spændende bygninger, men udover det, så tror jeg godt vi kan sige at vi blev  skuffede over byens forretningsliv. Traben-Trarbach led også under "butiksdøden", et trist fænomen  som vi desværre også ser så tit i Danmark... og det fungerer ret meget som et blegemiddel i en eller funklende og spændende by.
Traben-TrarbachJeg cyklede en tidlig morgen ind til Traben-Trarbach og havde næsten byen for mig selv, hvilket var ret hyggeligt og jeg fik da også en del billeder i "kassen".

Byporten i Traben-Trarbach er blevet byens vartegn og ligner meget  byporten i Trier længere sydpå ved Mosel.

Cruising på Mosel                          På Mosel ser man flere Cruisere end fragtbåde
Traben-Trarbach
En af dagene mens vi boede på Camping Rissbach, gik vi de 2.5 km ind til byen, bl.a for at se nærmere på det loppemarked som var i byen i de første dage, men hold da op det var en varm tur, og ikke mindst PÅ selve markedet, så det fik vi desværre ikke nær nok ud af...og man kunne også se på flere stade-holdere at de heller ikke havde det helt så behageligt om håbet.
                    BEDÅRENDE BERNKASTEL
Bernkastel
Vi kunne næsten ikke få armene ned af bare begejstring over Bernkastel - vi blev ramt lige i vores turist hjerter! Intet mindre...

Smalle gader hvor vi kunne søge skygge og hvor Asta kunne få læst nyheder uden af få svedne poter og hvor der var butkker at kigge på, i det omfang trangen meldte sig... som vanligt var min trang til at kigge opad dog større...

Vi var faktisk lidt smarte... vi parkerede i p-huset på den anden side af broen under den store Rewe dagligvare butik i bydelen Kues. Det var nemt, det var billigt og så kom vi tilbage til en bil som havde været parkeret  i skygge, SAMTIDIG med at vi fik en smuk tur over broen til Bernkastel. En rigtig "win-win situation".

Moseltalbrücke
På vej til Bernkastel blev vi mødt af et imponerende byggeri af en ny motorvejsbro over Moseldalen - MOSELTALBRÜCKE og både på ud- og hjemturen var vi så heldige at skulle stoppe for rødt lys lige under broen.

På kortet tv. er vejstrækningen og broen tegnet ind....
Moseltalbrücke Det sidste "hop" mod land, ville nok ikke være nogen sag for Ethan Hunt (Tom Cruise) i Mission Impossible action serien, men Skoda'en og vil ikke forsøge at gøre ham kunsten efter :)

Nå, men det var et lille "sidespring", og vi kørte videre mod Bernkastel og så frem til en spændende dag...
Bernkastel Bernkastel

Vi glædede os til at se byen som vi indtil da kune havde stiftet bekendskab med via Youtube og forvetningerne blev indfriet.

Fra Bernkastels side blev der holdt øje med at vi turister behandlede deres by ordentligt...den lille mand måtte dog finde sig i at blive fotograferet i ret stort omfang... :)

Bernkastel cafébesøg Vi fandt os en hyggelig Café, hvor Kai fik sig en is-kaffe og jeg fik mig en skøn Kiwi-is.
Bernkastel

By-toget kom vi ikke med. Vi kunne ikke få Asta's trolley med og så måtte vi opgive det.
Bernkastel Bernkastel
Kald mig bare tosset, men jeg er altså vild med denne slags tossede figurer.

Bernkastel
Hundene ville nok ikke få mange sure miner på en campingplads, det er værre med papegøjen på billedet til højre...den ville nok ikke kunne "holde kaje" uanset hvad.... :)
Bernkastel Jo mere skøre og spraglede - jo bedre.

Vi ville gerne have været en tur op på borgen som knejser over Bernkastel, men vi ventede i over 40 minutter - og ja, vi og flere andre HAVDE tjekket køreplanen, men bussen kom aldrig, så vi besluttede os for at opgive turen...
...OG SÅ ER DER RHINEN PÅ MENUEN:
Gedeonseck
Gedeonseck er som tidligere også på programmet. Denne gang om aftenen, for at få bedre billeder end når solen kommer direkte ind i linsen.
Campingpark_Sonneneck_BoppardDet var vores tredje besøg på Campingpark Sonneneck og det bliver helt sikkert ikke det sidste...

En uge på Sonneneck i højsæsonen? Det kostede os 203 Euro og her var ingen forudbetaling, som der var på Camping Rissbach. Og på Sonneneck er poolen meget større og der er flere bruserum...

LÆS VORES INDTRYK OM SONNENECK HER

LORELEY & OMEGN
Loreley klippen
St.Goarhausen St.Goarhausen - Loreley Vi besluttede os for at benytte den lille færge mellem St.Goar og St. Goarhausen da vi skulle op i højderne ved Loreley klippen, tidligt om morgenen og derefter skulle vi en tur til Rüdesheim som ligger på samme side af Rhinen som St. Goarhausen.
St.Goarhausen
across-the-rhine Er man heldig når Rhinen krydses, kan få få taget nogle af de helt særlige billeder..

En færgetur koster for 2 personer og en bil kun 5.80 € - så det river ikke foret op af bukselommen.
Vi har været i området flere gange og det er en del af Rhinen som vi holder meget af.
  Lorch-ferry
På vej op til Loreley klippen bemærkede Kai et seværdighedskilt til "3 Borge Blik" og på vej ned fra Loreley måtte vi den vej forbi og DET fortrød vi ikke! Det var et fantastisk skue udover Rhindalen og de borge som var i nærheden.

Dreiburgenblick - Loreley
           BURG KATZ
Burg Katz
  RHEINFELS I ST. GOAR
Rheinfels-St.Goar

Udsigter og omgivelser er svære at give slip på, men NU ville vi videre til Rüdesheim
Burg KatzDen borg vi kom tættest på hedder Burg Katz. På billedet herover kan man se den hvide bygning (et Hotel) i baggrunden... Billedet er taget mens vi står i St.Goar. Lige der står vi på billedet tv. for at tage billeder af Katz fra en anden vinkel.
   Loreley udsigten
"Så blev det tid til hjemrejse efter en sommerferie som i den grad stod i solens tegn. Vi har ikke tidligere oplevet en sommerferie med de mængder af sol og de høje temperaturer i Tyskland, som vi holder så meget af at rejse rundt i..."
                                              RELEVANTE LINKS RUNDT PÅ VORES HJEMMESIDE:
Marksburg
MarksburgMarksburg finder man 10 km syd for Koblenz og er absolut et besøg værd.

Vi undrede os over at Asta var velkommen, men at vi ikke kunne få hendes trolley med. Vi opdagede dog at der var "mening med galskaben"...
  D
et var bestemt ikke en rundtur for personer som har problemer med bentøjet.
Det var en yderst interessant rundtur. Desværre, følte vi, lidt på egen hånd. Guiden snakkede løs uden egentligt at tænke på om alle "var med" og forstod hvad han sagde... men nuvel, vi fik stadig en masse gode indtryk med hjem...og fik "brugt nogle kalorier".
Marksburg MED STOLZENFELS I BAGGRUNDEN

Man kigger her i retning mod Koblenz og den "lyse plet" i baggrunden er slottet Stolzenfels, som vi senest besøgte i 2016.
Et slot som har været i den daværende tyske kejsers eje og som Dronning Victoria og Prins Albert besøgte flere gange.

LÆS OM STOLZENFELS HER

RÜDESHEIM
Rüdesheim
Nu kan vi skrive Rüdesheim "på cv'et", men vi må samtidig sige at vi ikke var synderligt imponeret. Efter vores smag er byen alt for spækket med souvenirs, beværtninger & restauranter.
  Drosselgasse-Rüdesheim

KÄTHE WOHLFARHT's julerier

Käthe-Wohlfarht-Rüdesheim

SE SIDEN MED OPLEVELSER

2013: Rothenburg o.d.Tauber
Den berømte Drosselgasse blev "indtaget" og indrømmer at det var en sjov tanke at NU var vi der, men så heller ikke mere end det.
Et par souvenir shops fik dog vores opmærksomhed... bl.a. da vi skulle finde en lille gave til Mona's bror, som er ivrig golfspiller...
Rüdesheim
 tourist-hat
og så da vi skulle have et par pins til samlingen...

Også i Rüdeheim finder man en af Käthe Wohlfarht's julebutikker og der er jo masser af kigge på, men har man set den ene, har man set dem alle...og det stod ikke lige julemarked på ønskelisten i næsten 40 graders varme.

Man må jo ikke fotografere i de butikker, men det skilt havde jeg helt overset, da vi i 2013 beøsgte en Käthe Wohlfarht shop i Rothenburg o.d. Tauber.
hjemrejse fra Campingpark
                                      Sonneneck, Boppard Kai tjekker lige det sidste inden det er tid til afgang fra Campingpark Sonneneck