Ved Wolfgangsee boede vi på Camping Birkenstrand i St.Gilgen/Abersee.

En dejlig campingplads ved en af Østrigs smukkeste søer.

I Berchtesgaden boede vi på Camping Allweglehen i et smukt kuperet terræn med de høje bjerge tæt omkring os og med den fastastiske Königssee tæt på campingpladsen.

Vi startede ud med St. Gilgen ved Wolfgangsee og derefter gik turen til Berchtesgaden i det sydligste Bayern i Tyskland. På nær lige starten af ferien, var vi heldige med vejret... Sol, sol og atter sol...

Vi startede hjemmefra søndag d. 14/8 2011 kl. 10.35 og havde i første omgang kurs mod Løgumkloster hvor Steen Æbeløe ville hjælpe os med at få gang i gassen til vores køleskab, noget som havde drillet os i et stykke tid - det viste sig nu at være en smal sag, for den øvede ihvertfald :)

Vi satte derefter kursen mod Kruså Camping, og vi ankom i regnvejr. Der var middagslukket for personlig ekspedition, men et skilt fortalte at vi kunne putte vores campingpas i postkassen og selv finde os en plads og så checke ind senere, hvilket vi gjorde og det var der absolut ingen problemer i.

Kruså Camping viste sig at være en rigtig rigtig dejlig campingplads og trods det dårlige vejr da vi kom, kunne vi sagtens se den som en fremtidig plads til og fra sydens sol og varme, men bestemt også til en dansk campingtur.

En rigtig dejlig plads, som måske er en smule overset i den generelle camping debat... En ting er sikkert - vi kommer ihvertfald tilbage til Kruså Camping...

Læs mere om Kruså Camping

Kruså_Camping_2011

Så går det for alvor sydover...

Der var tunge skyer over Hamburg, da vi om eftermiddagen satte kursen mod syd og første del af ferien gav da også en del regn, men det skulle vise sig at vi ikke behøvede at første for manglende godt vejr i ferien - det blev til fuld sommer og sol i både Østrig og Bayern i Tyskland. Vi var dog mere trætte end vi regnede med, så første overnatning blev afholdt allerede på Autohof Soltau, syd for Hamburg.
Vi snakkede kort med en familie fra Haderslev som også overnattede på Soltau og var på vej hjem efter en ferie i Italien og de kunne melde om varmt og dejligt vejr sydover, så det beroligede os en del, da vi jo nærmest dagligt havde været på internettet for at tjekke vejrudsigter.

Turen om tirsdagen blev rigtig lang og endda forlænget 2 timer på grund af en grim ulykke på A9 efter Halle, hvor en lastbil var kørt op bag i en anden lastbil og vi var sikre på at den pågældende chauffør måtte være faldet i søvn, for da vi to timer senere langsomt blev ledt forbi ulykkestedet så vi en lastbil med et førerhus som var krøllet sammen som en makreldåse og havde været i brand...

Vi holdte der i 2 timer og det var en meget underlig oplevelse at lufte Asta på en motorvej - det er bestemt ikke hver dag det sker og omstændighederne taget i betragtning, så heldigvis for det.

Vi holdt i kø ikke langt fra ulykken og det var en ganske voldsom oplevelse at se falck, politi og brandbiler komme susende i midten at vores to vognbaner mens en politi helikopter svævede over stedet...

Ikke lang tid efter den ufrivillige lange pause, kørte vi ind på Rasthof Falkenwald og fik os noget at spise og Asta fik en ordenligt luftetur.

Vi er ret sikre på at vi trods alt var utroligt heldige...vi blev efter to timer, sammen med nogle andre bilister, listet forbi ulykkestedet, men underligt nok blev vi næsten ikke overhalet af andre biler på vej ned mod Falkenwald, så vi havde mistanke om at motorvejen igen var blevet spærret.

Ankomst til Camping Birkenstrand i St.Gilgen/Abersee - Østrig

Vi ankom sent tirsdag aften til Camping Birkenstrand og alt var lukket ned i receptionen, men der var et kontakt telefon nummer som vi benyttede os af og ret hurtigt derefter kom campingmutter og hun var, på trods af at klokken nu var 21.30, venligheden selv og vi blev hurtig checket ind og fik anvist en plads... Service ud over det sædvanlige, dejligt, dejligt...
Man kan roligt sige at det var en ren tilfældighed at vi kom til at bo på Camping Birkenstrand... Vi ankom efter mørkets frembrud og havde egentligt haft planer om at bo på Camping Lindenstrand, men i mørket kunne vi ikke finde vej og tog den førstkommende campingplads, hvilket var Birkenstrand. Om morgenen fandt vi så ud af at Lindenstrand var lige på den anden side af hegnet EFTER Birkenstrand.

St.Gilgen am Wolfgangsee

Onsdag gik med at udforske St. Gilgen og handle dagligvarer, vi valgte at proviantere i en Spar butik og og vi nød at gå rundt og snuse mellem de mange spændende varer... Aftenmaden bestod i nogle gode pølser, ravioli, brød og salat og en kold øl, det var bare så dejligt.... St.Gilgen blev hurtigt "vores by"... vi følte os hjemme og nød at selndre rundt i gaderne og på havnefronten.

St.Wolfgang med den Hvide Hest

"Den Hvide Hest" er nok lige så kendt i Danmark, som byen St. Wolfgang.

Mange har sikkert set filmen med blandt andet Dirch Passer og Susse Wold, SOMMER I TYROL. Der er mange modsætninger i den film som man ikke tænkte mange tanker over dengang filmen kom på lærredet... En åbenbar afvigelse er at "Den Hvide Hest" ikke er i Tyrol, men i Salzburgerland. Dog skal man ikke forklejne St. Wolfgang - det er en overordentlig smuk by og en by man let kommer til at holde af.

Videre mod Berchtesgaden i Tyskland

Vi blev bestjålet i Berchtesgaden........ Byen, området og ikke mindst Camping Allweglehen stjal vores hjerter...intet mindre...

Sjældent har en by, et område og en egn ramt os som Berchtesgaden gjorde det.

Vi blev enige om, at kunne vi trække os tilbage og skulle vi emigrere, så blev det til Berchtesgaden. Intet mindre og med Königssee i "baglommen" - så blev det for os ikke meget bedre...

Königssee - den smukke sø ved Berchtesgaden

Königssee har intet med konger og adel at gøre. Søen hedder Königssee blot fordi folk i Berchtesgaden for mange år siden vedtog at søens fantastiske smukhed liggende dybt mellem massive høje bjerge, gjorde den fortjent til navnet og det er fuld forståeligt. Specielt Mona er så stor Königssee "fan" som man næsten kan blive :)

Vi fik hjælp at et meget venligt hollandsk ægtepar til lige at få skubbet vognen ind på plads, og det gik hurtigt. Vi har mover på campingvognen, men med deres hjælp gik det kvikt og nemt og så satte vi bord og et par stole frem. Fik en kold øl - derefter et veltrængt brusebad og så var det ellers på hovedet i seng. Dagen efter vendte vi vognen og fik sat vores Shadow og læsejl op..

Vi besøgte St.Wolfgang på en smuk, varm og solrig sommerdag og den gjorde et stort indtryk på os - at den så tillige ikke lå langt fra St. Gilgen og Camping Birkenstrand, gjorde det bare så meget mere behageligt at besøge byen.

Kehlsteinhaus - Hitlers ørnerede...

Kehlsteinhaus
Specielt Kai, er i vores lille familie, meget historie interesseret og især historien om den 2. verdenskrig, så et besøg på Kehlsteinhaus, var bestemt et "må-se" på vores sommerferie 2011.

En lidt speciel appetitvækker var at vi, fra vores plads på Camping Allweglehen, rent faktisk kunne se Kehlsteinhaus.

Enzianbrennerei Grassl & Almbachklamm

Ganske tæt på Camping Allweglehen finder man Enzianbrænderiet Grassl og den fantastiske kløft - Almbachklamm.

Brænderiet laver mange forskellige drikke, hvor omdrejningspunktet er roden til planten Enzian, som høstes i Alperne. Alt imens man høster rødderne, sørges der kontinuerligt for at der bliver plantes nye Enzian's så der ikke drives rovdrift på naturen.

Med bussen til Salzburg

På Allweglehen i 2013:

Lige nedenfor Camping Allweglehen kan man tage bussen til Salzburg og med et Berchtesgadener Land Kort, koster turen tur/retur for to voksne, 8 Euro og så kan man stå af lige i hjertet af Salzburg og behøver ikke bekymre sig om at finde p-plads og betale penge for at parkere. Den mulighed benyttede vi os af i 2013 og det var så nemt at køre de små 20 km og uden problemer at "smutte" ind i Østrig.